Iluminat Continuăm să punem accent pe optimizarea consumului de energie pentru iluminat și în 2023, cunoscând impactul semnificativ pe care îl are acesta asupra consumului total de energie în magazinele noastre. De aceea, suntem angajați în căutarea neîncetată de noi abordări pentru a eficientiza acest domeniu. De asemenea, am pus în aplicare proceduri și tehnologii inovatoare, inclusiv sisteme bazate pe senzori, pentru a scurta perioadele în care instalațiile de iluminat sunt active, contribuind astfel la scăderea consumului de energie electrică generat de iluminare. Trecerea la iluminatul integral cu LED-uri, pe care am efectuat-o încă din 2019, a fost esențială în diminuarea consumului de energie electrică per metru pătrat de spațiu de vânzare în ultimii ani. Totuși, suntem într-o căutare continuă de metode inovatoare pentru a reduce și mai mult consumul de energie. În acest sens, în 2022, am echipat noile noastre magazine cu o tehnologie de iluminat avansată, ce include soluții de control al luminii și de gestionare a energiei, permițându-ne să avem un consum de energie cu până la 35% mai mic comparativ cu sistemele standard de LED-uri. Intenționăm să extindem această tehnologie și în alte magazine, explorând permanent noi căi de a îmbunătăți eficiența energetică a iluminatului. Refrigerare Activitatea de refrigerare rămâne în continuare principalul consumator de energie în cadrul amplasamentelor noastre. Astfel, am continuat implementarea măsurilor pentru a optimiza consumurile din această categorie, dintre care principalele sunt: utilizarea sticlei pe rafturile pentru produse lactate și ușile congelatoarelor, optimizarea ușilor din sticlă, modernizarea tehnologiei sistemului de refrigerare, înlocuirea sistemelor frigorifice și a vitrinelor eficiente din punct de vedere energetic, optimizarea procedurilor de operare. Odată cu creșterea necesarului frigorific, depunem în continuare toate eforturile pentru a ne asigura că nu creștem proporțional și consumului de energie aferent. Și în acest an am continuat inițiativele demarate în anii anteriori, dintre care principalele rămân dotarea vitrinelor frigorifice cu uși și modernizarea sistemelor frigorifice la nivel de magazin. Astfel, încă de la finalul anului 2022, 100% din vitrinele noastre pentru produse proaspete dețineau uși montate pentru a reduce consumurile de energie asociate. Utilizarea refrigeranților este un alt sector în care luăm măsuri pentru reducerea impactului negativ asupra mediului și climei. Deoarece agenții frigorifici au un potențial ridicat de încălzire globală, utilizăm tehnologii de control al scurgerilor pentru a asigura un răspuns rapid în caz de pierdere. Totodată, dezvoltarea unor noi măsuri de reducere a consumurilor depinde de analiza detaliată a tiparelor de consum deja existente. Din acest motiv, am echipat toate magazinele noastre cu sisteme de monitorizare de la distanță a instalațiilor de frig. În acest mod, vom putea analiza tiparele actuale și crea corelații cu Depunem în mod constant eforturi pentru a identifica metode inovative pentru eficientizarea consumurilor noastre de energie. Astfel, analizăm cele mai bune practici în domeniu și ne bazăm pe studii practice pentru a investiga fezabilitatea implementării unui nou proiect în amplasamentele noastre. Dintre soluțiile tehnice apreciate la nivel internațional, am cercetat fezabilitatea implementării unui sistem de stocare a energiei, de tip microgrid. Astfel, în anul 2023 am lansat această tehnologie odată cu deschiderea magazinului PENNY Chiajna 3, unde am utilizat o baterie cu o capacitate de stocare de 189 kWh, ce are scopul de a susține funcționarea întregului magazin ,limitând la doar 40 kW consumul necesar din rețeaua electrică centralizată. Totodată, pentru a optimiza consumurile, am realizat un studiu referitor la distribuția temperaturilor și variația umidității în interiorul magazinelor PENNY, folosind magazinul Ștefăneștii de Jos ca zonă de testare. Pe baza acestui studiu s-a determinat ca stratificarea termică a magazinelor noastre permite atingerea unei temperaturi ambientale optime prin setarea sistemelor de climatizare cu două grade Celsius peste temperatura vizată. Astfel, se înregistrează o reducere a consumului de energie atribuit activității de climatizare prin această actualizare a procedurilor operaționale. Încă din 2017 folosim la nivel de grup o platformă cloud personalizată pentru a colecta, gestiona și analiza datele legate de eficiența energetică. Această platformă ne permite să avem date comparabile la nivelul filialelor PENNY. În anul 2023 am continuat setarea și instalarea sistemelor de contorizare la magazinele nou deschise, ce transmit datele legate de consumurile de energie în această platformă cloud. Astfel, toate magazinele noastre sunt deservite de acest sistem pentru gestionarea consumurilor de energie. În plus, în anul 2023 am inclus întreaga infrastructură de refrigerare în rețeaua de monitorizare la distanță, față de acoperirea de 60% înregistrată în anul anterior. Totodată, pentru a asigura eficiența acestui sistem, desfășurăm teste punctuale pentru consumul de energie din anumite magazine, verificând coerența și transmiterea corectă a datelor în platforma cloud. RAPORT DE SUSTENABILITATE PENNY ROMÂNIA 2023 150/256 MESAJUL DIRECTORILOR GENERALI STRATEGIA ȘI GUVERNANȚA DE SUSTENABILITATE DESPRE NOI ȘI LANȚUL NOSTRU VALORIC DESPRE RAPORT VIITORUL SE FACE AZI REPERE DE SUSTENABILITATE CUPRINS
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUyMDg2Nw==